Ha rätt lufttryck i däcken

Ett mycket vanligt misstag är att köra omkring på däck som har för lågt lufttryck. Generellt sett innebär högre lufttryck att bilen drar mindre bränsle. Man bör dock inte gå till överdrift eftersom däck som är alltför hårt pumpade har en ökad risk för att gå sönder, och högt lufttryck gör också att bilen blir obekvämare att köra på ojämnt väglag.

Vilket däcktryck som är optimalt beror på flera olika faktorer, bland annat på vilken bil man kör och vilka däck som används. Mer information kan du få från biltillverkaren och däcktillverkaren. I bägge fallen brukar det finnas lufttrycksrekomendationer i instruktionsboken för bilen respektive däcken. Om du ofta kör på ojämnt underlag kan du behöva hålla dig i nederkanten av vad som rekommenderas, medan den som huvudsakligen kör på släta vägar kan lägga sig i överkanten. Många bil- och däcktillverkare är väldigt försiktiga när de anger sina rekommendationer och man brukar därför utan problem kunna lägga sig 10-15% över det rekommenderade lufttrycket.

Att pumpa däcken upp till önskat lufttryck går att göra på bensinstationen. Ta gärna för vana att kontrollera lufttrycket hos alla fyra däcken minst en gång i månaden.

Balansera däcken

Att gå till en däckverkstad och betala för att få däcken balanserade är väl värt pengarna, eftersom man kan spara mycket bränsle över tid, sliter mindre på däcken och dessutom förbättrar bilens allmänna köregenskaper.

Om du anlitar en verkstad för att byta från vinterdäck till sommardäck eller vice versa brukar balansering ingå i priset, men hör alltid efter i förväg eftersom praxis varierar mellan olika verkstäder.

Välj rätt bredd på däcken

Välj optimal bredd på däcken. Breda däck kan ha sina fördelar i vissa situationer, men ökar samtidigt bränsleförbrukningen.

Använd däck som är i bra skick

När det gäller däck är det också viktigt att se till att de är i bra skick, eftersom slitna däck kan öka bränsleförbrukningen. Slitna däck gör också resan osäkrare, eftersom de har sämre väggrepp och kan bete sig oberäkneligt i akuta situationer.

Att köpa nya däck kan svida i plånboken, men brukar vara en bra investering över tid eftersom man minskar sin bränsleförbrukning. Här vill jag passa på att höja ett varningens finger för att köpa begagnade däck som är så pass slitna att det finns mycket lite marginal kvar tills de blir olagliga att använda. Man brukar kunna köpa så slitna däck billigt, men det blir dyrt i längden eftersom man så ofta behöver skaffa nya däck. Du kan alltså hamna i en situation där du faktiskt spenderar mer pengar på däck sett över en längre period än vad du skulle ha gjort om du köpt bra däck redan från början. Du spenderar alltså mer pengar för att få köra omkring på däck som har sämre väggrepp och som gör att bilens bränsleförbrukning ökar.

Eliminera onödigt luftmotstånd

Att köra omkring med takräcke, takbox och liknande ökar luftmotståndet och gör att bilen drar extra mycket bränsle. Om du inte använder dessa tillbehör frekvent i din vardag, montera loss dem och ställ undan dem tills de behövs.

Så länge farten är låg (till exempel i stadstrafik) är det framför allt bilens vikt som avgör bränsleförbrukningen, men vid högre hastigheter (till exempel vid motorvägskörning) har luftmotståndet en mycket stor påverkan och man kan spara mycket bränsle genom att eliminera sådant som ökar luftmotståndet.

Bakvinge

En stor bakvinge kan se tuff ut, men på vanliga bilar är de aerodynamiska fördelarna försvinnande små och den stora bakvingen ökar bilens bränsleförbrukning vid normal körning.

Fönster och taklucka

Öppna fönster och/eller taklucka stör luftflödet runt bilen, vilket leder till högre luftmotstånd och därmed också högre bränsleförbrukning. (I vissa situationer är dock öppna fönster att föredra framför att köra luftkonditioneringen eftersom denna slukar energi.)

Minska vikten

Fordonets vikt påverkar bränsleförbrukningen och man bör därför inte köra omkring med onödig last. Låt inte ditt fordon förvandlas till ett lagerutrymme.

Använd motorvärmare

Att använda motorvärmare minskar bränsleförbrukningen markant och minskar slitaget på motorn. Särskilt stor är skillnaden i bränsleförbrukning på gamla bilar med förgasare, men även moderna bilar med insprutningsteknik blir mer bränslesnåla med motorvärmare.

Motorvärmaren värmer upp motorn innan du ska ge dig ut och köra, vilket bland annat innebär att oljan i motorn får en chans att bli varm.

Fördelar med att använda motorvärmare:

  • Lägre bränsleförbrukning
  • Lägre slitage på motorn
  • Katalysatorn börjar fungera snabbare

Tidsrekommendationer

Hur länge motorvärmaren bör köras inför avfärd beror på hur kallt det är. Många tror felaktigt att motorvärmare bara gör nytta när det är minusgrader, men sanningen är att du redan vid +10 grader C bör köra motorvärmaren i 20 minuter innan du ska ge dig av med bilen. Om det är nollgradigt ute rekommenderas 60 minuters motorvärmning innan avfärd, och blir det kallare än så bör man värma motorn ännu längre. Vid minus 20 grader C är rekommendationen 1 ½ timme med motorvärmare innan man ger sig av.

Att ha på motorvärmaren längre tid än vad som rekommenderas är olämpligt eftersom du då förbrukar elektricitet i onödan.

Slentriananvänd in luftkonditioneringen

En luftkonditionering (AC) gör av med energi och bör därför inte användas slentrianmässigt utan bara när den verkligen behövs. I en genomsnittlig bil brukar luftkonditioneringen öka bilens bränsleförbrukning med upp till 1 liter per 100 km körsträcka.

Obs! Det är en bra idé att regelbundet köra luftkonditioneringen en stund även om man anser att den inte behövs, eftersom en luftkonditioneringsannordning som får vila allt för länge kan drabas av läckande tätningar och liknande. Det är dock en stor skillnad mellan att då och då ”motionera” sin AC på detta vis och att alltid köra omkring med AC:n igång.

Kör smart

  • Sega inte vid acceleration, utan se till att du snabbt kommer upp till den fart du vill ha.
  • Växla upp tidigt och stanna inte i onödan kvar på de låga växlarna. Ettans växel ska man inte behöva använda i mer en en eller några få billängder, såvida inte särskilda omständigheter råder.Växla upp innan motorn når upp till 3 000 varv/minut. Vid tätortskörning bör man växla upp redan vid 1200-1500 varv/minut. Låga motorvarv = lägre bränsleförbrukning. Så länge vägen är plan brukar en normal bil klara av att köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.
  • Med jämt gaspådrag förbrukar du mindre bränsle än om du varierar gaspådraget. Att hålla ordentligt avstånd till framförvarande trafikanter gör det enklare att hålla jämnt gaspådrag.
  • När det är möjligt, planera din körning så att du kan lätta på gasen + motorbromsa (om så behövs) istället för att använda fotbromsen.
  • Undvik tomgångskörning.
  • Rulla utan gas i nedförsbackarna, men låt växeln ligga i.
  • Se till att hålla god fart inför uppförsbackar så att du slipper växla ned.
  • Accelerera inte i uppförsbackar. Håll jämnt pedaltryck.
  • Att köra 110 km/h brukar i snitt göra att det går åt cirka 20% mer bränsle än vid 90 km/h. Om du behöver göra omkörningar för att kunna hålla den högre hastigheten kan accelerationer i samband med dessa ytterligare öka bränsleförbrukningen.
  • Om bilen har en färddator kan denna användas för att hålla koll på bränsleförbrukningen och experimentera med hur mycket man sparar genom olika körstilar.

Det finns kurser man kan gå för att lära sig köra bränslesnålt. Du kan till exempel kontakta ABF, Studiefrämjandet eller NBV.